Кібербезпека

 

НЕБЕЗПЕЧНІ ІГРИ

3

«РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ ПРОВЕДЕННЯ ДОДАТКОВИХ ПРОФІЛАКТИЧНИХ ЗАХОДІВ ЗАКЛАДАМИ ОСВІТИ СЕРЕД ДІТЕЙ ТА ІНФОРМУВАННЯ БАТЬКІВ ЩОДО КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ БЕЗПЕЧНОЇ ПОВЕДІНКИ В ЦИФРОВОМУ СЕРЕДОВИЩІ»

НОРМАТИВНО-ПРАВОВА БАЗА

  1. Закон України «Про Національну безпеку України» 
  2. Закон України «Про основні засади забезпечення кібербезпеки України» 
  3. Указ Президента України «Про Стратегію кібербезпеки» 
  4. Розпорядження КМУ «Про затвердження Плану пріоріритетних дій Уряду на 2021 рік» 
  5. Указ Президента «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 вересня 2017 року «Про Концепцію забезпечення контррозвідувального режиму в Україні» 
  6. Конвенція РЄ про кіберзлочинність 

БЕЗПЕКА ДІТЕЙ В ІНТЕРНЕТІ

Цифрове середовище, зокрема мережа Інтернет, сьогодні є не лише важливим джерелом інформації, але і способом комунікації, який нівелює перепони для спілкування. Через глобальний вплив COVID-19 діти проводять все більше часу в Інтернеті.

Одними з розваг серед підлітків в соціальних мережах, що, зокрема за умови відсутності компетентностей безпечної поведінки в цифровому просторі, можуть призвести до непоправної шкоди здоров’ю та життю дитини, стали Інтернет-челенджі та «групи смерті».

Найбільш небезпечними останнім часом стали челенджі:

  • «вогняний челендж» (Fire challenge);
  • «падіння в стрибку» (Tripping jump challenge);
  • «проломити-череп-челендж» (Skull-breaker challenge);
  • «отруєння капсулами для прання» (Tide pods challenge);
  • «суїцидальний челендж Момо»;
  • «удушення/непритомність/втрата свідомості» (Choking/fainting/pass-out challenge);
  • «контрольована задуха» (Вlackout challenge);
  • «вибух розетки» (Outlet Challenge);
  • «вистрибни з автомобіля» (Drake «In My Feelings»);
  • «я без свідомості» (Pass out prank, Shocking games) тощо.

Вірусний характер поширення цих челенджів дозволяє їм швидко розповсюджуватись та продовжувати існувати, незважаючи на смертельну небезпеку.

Інфографіка з кібербезпеки

ПОРАДИ БАТЬКАМ ЩОДО БЕЗПЕЧНОЇ ПОВЕДІНКИ ДИТИНИ В ЦИФРОВОМУ СЕРЕДОВИЩІ

Поради батькам щодо безпечної поведінки дитини в цифровому середовищі:
• говорити з дитиною про безпеку в Інтернеті та допомагати розвивати критичне мислення, вчити робити аргументований вибір та нести відповідальність за його результати. Проста заборона використання ґаджетів може призвести до втрати довіри дитини до дорослого та приховування нею своїх захоплень. Найперше варто говорити, пояснювати, формувати культуру використання Інтернету в повсякденному житті;
• будувати відкриті та довірливі стосунки з дитиною щодо використання технологій: підтримувати спілкування, давати поради. Дитина має знати, що дорослий поруч і готовий допомогти;
• разом з дитиною переглядати матеріали на її улюблених веб-сайтах та грати в її улюблені Інтернет-ігри. Це допоможе краще зрозуміти інтереси дитини, її захоплення та причини такого вибору. Також це може стати приводом для невимушеного початку розмови про безпеку в Інтернеті;
• формувати корисні звички використання ґаджетів та цифрового середовища, розвивати цифрові, соціальні й емоційні навички, такі як: повага, емпатія, критичне мислення, відповідальна поведінка та психологічна стійкість;
• підвищувати самооцінку дитини, дозволяти дитині самостійно робити вибір і бути відповідальним за нього, вчити моделям поведінки із негативним досвідом в Інтернеті;
• заохочувати користуватись ґаджетами в зонах видимості дорослих. Це допоможе тримати під контролем, з ким ваша дитина контактує в Інтернеті через телефон, планшет, смарт-телевізор, ігрову приставку та інші пристрої, підключені до Інтернету;
• встановлювати часові межі користування ґаджетами, щоб балансувати час, проведений в режимі онлайн та флайн;
• контролювати додатки, ігри, веб-сайти та соціальні мережі, якими користується дитина, та їх відповідність віку дитини;
• вчитись встановлювати на ґаджети дитини батьківський контроль, вимикати можливість спілкування або обміну повідомленнями в онлайн-чатах та функцію «поділитися розташуванням» у налаштуваннях додатків чи ігор, оскільки це може наразити дитину на небезпеку у вигляді небажаного контакту чи розкрити її фізичне місце розташування;
• перевіряти налаштування приватності в іграх та соціальних мережах, якими користується дитина, наявності в її профілі ввімкнених налаштувань приватності. Обмежити коло осіб, які можуть контактувати з дитиною та просити дитину радитись, перш ніж додавати нових друзів;
• використовувати доступні технології для налаштування батьківського контролю на пристроях, які можуть обмежувати шкідливий контент, контролювати дії дитини та обмежувати чи блокувати час користування підключеними до Інтернету пристроями або окремі функції (наприклад, камери, покупки через мобільні додатки);
• бути уважними до ознак страху чи тривоги, зміни поведінки, режиму сну та апетиту. Спостерігати, як дитина будує контакти зі світом: якщо більше сидить у ґаджетах, замкнута й не може описати свій стан; не знаходить слова, щоби розповісти про свої почуття та проведений день; якщо наживо не спілкується, не ходить у гості, не ходять в гості до неї; слухає депресивну, параноїдальну музику; має відсторонений погляд, апатію, дитина млява, має поганий апетит, не має інтересу в очах – у такому разі треба звертатися до фахівців і знати, куди звернутися за додатковою порадою та підтримкою, а також повідомляти дитині, куди вона може у разі потреби звернутись по допомогу. Важливо рахуватися з почуттями підлітка і не заперечувати їх, треба легалізувати ці почуття і дати дитині зрозуміти, що її приймають і про це можна говорити у родині.

ДИТЯЧА БЕЗПЕКА В ІНТЕРНЕТІ: ТЕХНОЛОГІЇ ТА РЕКОМЕНДАЦІЇ НА ДОПОМОГУ БАТЬКАМ

Як виявити ознаки Інтернет – залежності у дитини?

Якщо були виявлені можливі симптоми Інтернет-залежності у своєї дитини, необхідно дотримуватися наступного алгоритму дій:

  1. Спробуйте налагодити контакт з дитиною. Дізнайтеся, що їй цікаво, що турбує і так далі.
  2. Не забороняйте користуватися Інтернетом, але постарайтеся встановити регламент (кількість часу, які дитина може проводити он -лайн, Заборона на мережу до виконання домашніх уроків та інше). Для цього можна використовувати спеціальні програми батьківського контролю, що обмежують час в мережі.
  1. Обмежте можливість доступу до Інтернету тільки своїм комп’ютером або комп’ютером, що знаходяться в загальній кімнаті, – це дозволить легше контролювати діяльність дитини в мережі. Слідкуйте за тим, які сайти відвідує.
  1. Попросіть дитину протягом тижня детально записувати, на що витрачається час, що проводиться в Інтернеті. Це допоможе наочно побачити і усвідомити проблему, а також позбутися деяких нав’язливих дій, наприклад бездумного поновлення сторіночки в очікуванні нових повідомлень.
  1. Запропонуйте своїй дитині зайнятися чимось разом, постарайтеся чимось захопити. Спробуйте перенести кібердіяльність в реальне життя. 

Наприклад, для багатьох комп’ютерних ігор існують аналогічні настільні ігри, в які можна грати всією сім’єю або з друзями, при цьому спілкуючись один з одним наживо. Важливо, щоб у дитини були не зв’язані з Інтернетом захоплення, яким би вона присвячувала свій вільний час.

  1. Діти з Інтернет-залежністю суб’єктивно відчувають неможливість обходитися без мережі. Постарайтеся тактовно поговорити про це з дитиною.

Обговоріть ситуацію, коли в силу якихось причин вона була змушена обходитися без Інтернету. Важливо, щоб дитина зрозуміла – нічого не станеться, якщо на деякий час «вийти» з життя Інтернет -спільноти.

  1. У разі серйозних проблем зверніться за допомогою до фахівця.

КОРИСНІ ПОСИЛАННЯ

  1. 33 поради з кібербезпеки, що захистять ваші пристрої, інформацію, гроші та нерви 
  2. Кібербезпека дитини 
  3. Конспект уроку на тему “Кібер та Інформаційна безпека”, презентацію, що допоможе провести гру – аукціон 
  4. Урок “Кібербезпека та інформаційна безпека”
  5. Відео « Безпека дітей в Інтернеті
  6. Мікрокурс “Безпека дитини в Інтернеті: від загроз до можливостей” від Уміти
  7. Довідник щодо безпечного Інтернету “Створюємо онлайн-простір разом з дітьми”
  8. Рекомендації щодо онлайн-безпеки для педагогічних працівників
    Урок для підлітків «Інтимні селфі в Інтернеті – жарт чи небезпечний ризик?»
    Урок був розроблений у співпраці з кіберполіцією та видавництвом «Ранок», за підтримки Vodafone Україна. Інтернет-партнер уроку Датагруп.
    Мета уроку – інформування дітей про ризики надсилання своїх інтимних фото, а також про злочини, які з цим пов’язані. В уроці використовуються відео матеріали інформаційної кампанії Європолу (європейська поліція) та завдання в форматі діалогу.
  9. Кібербулінг. Як я перестала бути жертвою